RSS

Logikens vara eller..

inte?

Ibland är två gånger två inte fyra utan fem
/Dostojevskij

Logik i all ära.
Men ibland är det inte den uppenbara logiken och förståelse som är det väsentliga.
Det är vägen dit.
Innan blixten från klar himmel kommer in och lyser upp.
Och ibland kanske man inte ens är i så stort behov av den?

En gång för några år sedan läste jag en skrift som fascinerade mig.
Tyvärr kan jag inte återge den, men den handlade om aningens källa.

Aningens källa
När jag tänker på de orden så drar jag paralleller med kultur.
Med sådant som frammanar fantasin.
Sådant som inte i sig själv talar om för oss hur vi ska tänka.
Som ger oss svängrum i tänket..

Påbörjade tankar och inre bilder som far runt inne i oss som funderingar, tankar och drömmar.

Aningens källa
är utanför oss, den är fyren i mörkret, den är blixten som sveper runt himlavalvet,
gång på gång och söker och stundtals händer det att en smula av det skenet nuddar
vid oss, tränger in i de djupaste skikten av vårt medvetande.
Jag skulle vilja säga: Jag blev anad.”
/Juloratoriet


Ibland gör man en djupdykning för att försöka hitta sammanhanget.
De pusselbitar man saknar för att kunna få en helhet och för att
enklare kunna visualisera och förstå.

Det som finns där som små tankekorn - aningar.


En del saker behöver vara logiska.
Men andra mår nog som allra bäst av att vara vid aningens källa ett tag.
Lite dolda. Lite ologiska.
För att kunna få oss att använda fantasin, vår kreativa sida och intuition.

De behöver få sparka av sig skorna och få springa barfota.
Få leka lite inuti oss, innan vi kommer till klarhet med saker.


Och någonstans så känner jag nu lite som i texten i Juloratoriet:

"Jag skulle vilja säga: Jag blev anad.”

För ur en svamlig samling med tankar, har jag nu tänkt så att jag
anar något .


Aningens källa kan mycket väl varaall den inomboende fantasi, kreativitet,drömmar och underbara tankekorn
som bor inom oss.

Att skönja något som man själv kan forma.
Från tankekorn till "slutprodukt"

Och slutprodukten blir precis vad vi gör den till.
Som vanligt.


Tror jag.



Och så tror jag att : mer fantasi och lek åt folket.
För att göra det svartvita lite mer färglatt.

Kram



Desain Rumah real estate design collection
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 kommentarer:

Kottemor sa...

Luddigt och klarsynt på samma gång:)
Jag ser hur du tänker, hoppas du ser din väg lite tydligare:)
En underbar onsdag önskar jag dig också!
Massvis av kramar!

Elzie sa...

Allt lär man sig något nytt när man tittar in till dig. Eller får en ahaupplevelse!
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Skicka en kommentar