RSS

Hur tänker jag nu då?

Våra positiva och negativa tankar och övertygelser påverkar,
inte bara vår hälsa utan också varje aspekt utav våra liv.

Henry Ford hade verkligen en poäng när han sa:

Oavsett om du tror att du kan eller inte, så får du rätt.

För om man tänker på människor som går på glödande kol utan att bli brända.
Om de en enda sekund börjar tvivla på sin övertygelse om att de kan göra det, så slutar det med ont i fötterna.
Tron KAN försätta berg. Inte bokstavligen faktiskt. Men nästan..

Vår tro fungerar ungefär som ett filter på en kamera och ändrar hur man ser och upplever världen.
Och kroppen adapterar samma tro.
När vi verkligen inser att våra tankar är så kraftfulla, har vi nyckeln till frihet.

Medan vi inte alls kan ändra de genetiska koderna, kan vi ändra våra tankar i processen

Övertygelse :Ett beslut som tagits av tankekroppen, efter en erfarenhet då personen upplevt något bra eller dåligt.
Att ha samma beteende i framtiden som i det förflutna för att återuppleva det som var bra
och skydda sig från det som var dåligt

Kvantfysiken lär oss att allt består av energivågor.
Vi är en del av detta oändliga energifält som omfattar allt och alla.
Gränslöst, oförstörbart, evigt.


De mentala lagarna
Lag 1: Lagen om orsak och verkan
Tanken är orsaken, det som sker är följderna
Dina tankar ligger bakom allt du upplever. När du lär dig förändra dina tankar, kan du förändra ditt liv.


Lag 2: Lagen om den fria viljan
Du är den enda tänkaren i ditt sinne.
Oavsett vad som sker är det du som väljer vad du fokuserar din uppmärksamhet på.


Lag 3: Lagen om fokus
Det du fokuserar din uppmärksamhet på växer.
Allt du uppmärksammar, ger du energi. Tänker du på bekymmer, växer dina problem. Fokuserar du på det goda, växer det som är bra.


Lag 4: Lagen om grundläggande övertygelser
Dina grundläggande övertygelser bestämmer din verklighet.
Den värld du lever i är ett resultat av dina övertygelser. Dina tankemönster avgör hur du hanterar livet.


Lag 5: Lagen om individualisering
Du kan inte uppleva något annat än dina egna tankar.
Tanken är skapande. Allt du upplever är en följd av dina övertygelser.


Lag 6: Lagen om skapande
Eftersom du inte kan sluta tänka, skapar du alltid.
Du tänker hela tiden! Ta kontroll över dina tankar och få kraft att styra ditt liv.

Lag 7: Lagen om känslor
Du kan inte ha en känsla utan att först ha en tanke.
Tanken föregår känslan. Lär dig styra din tanke, så kan du välja känslor som gagnar dig.


Lag 8: Lagen om ersättande
Du kan bara förändra dina tankar genom att ersätta gamla tankemönster med nya.
Du kan aldrig säga ”försvinn” till en tanke. Men du kan alltid den med något nytt.


Lag 9: Lagen om mentala motsvarigheter
Lika attraherar lika.
Är du arg, möter du ilska. Är du omtänksam, möter du kärlek.
Du väljer själv hur blir bemött!

Lag 10: Lagen om manifestering

Tankar är ting.
Om dina tankar är harmoniska och goda, blir verkligheten också harmonisk och god.
Ur "de tio mentala lagarna" av Barbara Berger

Mahatma Ghandi sa:
Din övertygelse blir dina tankar
Dina tankar blir dina ord
Dina ord blir din handling
Ditt handlande blir dina vanor
Dina vanor blir ditt värderingar
Dina värderingar blir Ditt öde

Jaa.. Det där vill man ju bara skrika ett stort och ödmjukt JA till.

Det skulle jag också vilja skrika(lika ödmjukt, såklart;)) till att tanka sig själv.
Då och då. När det behövs.

Och ibland tänker jag att jag skulle vilja skaffa mig ett armbandsur.
För det har jag inte längre något.
Ett gammalt hederligt sådant.
Inte för att hålla reda på tiden bättre, utan för att stoppa den ibland.
Visst. Tiden stoppar inte för att man stoppar klockan eller tar ur batteriet.
Det gör den inte.Jag vet det.

Men det kunde vara en kännbar symbolisk handling.
Som i : NU tar jag mig tid.
Till det som är betydelsefullt och som jag känner med hela jag att jag mår bra av.
Just nu låter jag tiden stå stilla. Eller i alla fall är jag "nu".
Utan en tanke på att planera för imorgon , samtidigt. Eller nästa vecka.
Eller det där som kanske händer om en månad.

Just nu är jag i det jag gör och som jag älskar.
För den tiden, tar jag mig.

Ja, man kanske inte behöver stänga av klockan för det.
Man behöver inte ens ett armbandsur.
Men den skulle kunna finnas som en påminnelse om att tid behövs.
Till att ta sig den.

Visst. För att hinna till jobbet i tid. Och skola. Och till det där mötet.
Och till affären innan det blir för sent.
Och till...alla andra saker.

Men också för att vara ett med den.
Och inte en kvart , timme, dag, månad före i tanken.
Man är ju ändå aldrig där rent kroppsligt förrän det är dags.


 ”Mycket få människor lever i dag – de flesta gör förberedelser för att leva i morgon”
Jonatan Swift



Desain Rumah real estate design collection
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kommentarer:

Skicka en kommentar