RSS

Vinter och vad behöver jag?

Just nu är det vintertid.
Det är vinter och det är en tid som är mörk.Dessutom är det kallt.
Och grått  och rått och inte alltid just så som man kanske önskar.

Det gör oss lätt trötta.
Att vistas i ljus ökar ju må bra-känslan i våra kära hjärnor och kroppar, så väl som serotonin.
När dagarna blir mer korta på hösten och ljuset minskar så är det en helt naturlig reaktion att vi blir lite mer trötta.
Jag tror vi är många som upplever effekterna
ganska väl varje höst och vinter.

Att man blir trött.
Man känner sig lite nere utan någon uppenbar anledning .
Får mer sug efter onyttigt.

Och vi tillverkar ju mer melatonin på vintern.

Det kan vi ju inte riktigt göra något åt, utan går per automatik.
Och har ju faktiskt en funktion det också

Melatonin är en naturlig substans som tillverkas i hjärnan när det är mörkt.
För att få oss trötta.
Men ökningen av melatonin kan göra oss dåsiga på flera sätt. 

Men man kan kanske göra något åt den där "höst och vinterdippen" ändå?
Som att vara extra noga med vitaminer.
Vitamin D behövs ju verkligen extra då det tillverkas när våra kroppar får solen på sig.

Känslan av att vilja äta socker är ju inte så märklig.
Vi vill ju må bra Och det gör man  av sockerkickar.
En stund. Eftersom att det ökar vårat seratonin i kroppen.
Frågan är.. är det värt det efteråt när det försvinner?

Meditation...avslappnande övningar.
Ja, all avslappning minskar stresshormonernas nivå i blodet och hjälper till att balansera det mer rätt.

Fysisk rörelse. Det är urbra .
Svårt att få till när man är trött, men det är BRA. 
Gå en sväng under de ljusa timmarna, studsa iväg på en stunds aerobics osv.
Det boostar våra endorfiner.
Ja, för det är ju ganska bra om man liksom ser lösningar istället för problem.

Vad behöver jag ge upp för att uppleva lycka och inre harmoni?
Den frågan ställdes av en man, klädd i  fin kostym, dyra skor och guldsmycken, i en historia som jag läste för ett tag sedan.

Vem han frågade?
En urinvånare i ett land som var raka motsatsen rent pengamässigt sett.
Att den ganska välbärgade mannen frågade just honom var för att han strålade med hela ansiktet när han än såg honom. Han undrade hur någon som faktiskt var ganska medellös, kunde så så väldigt tillfreds ut med livet när han själv som hade allt och lite till inte alls var det.


Urinvånaren svarade:
Det finns en bra och en dålig nyhet för dig.
Den goda är att du inte behöver uppoffra någonting.
Fattigdom är inte hur du blir lycklig.
Den dåliga är att du behöver göra något som kanske är ännu mer svårt för dig.
- Ändra ditt tanke-sätt.

Ge upp sitt tanke-sätt?
Är inte det som att säga att jag borde sluta andas? Kan man känna.
Eller..

Om man tänker; hur många gånger per dag attackeras man av negativa tankar?
Ja, om man är som genomsnittet eller mer som de flesta; en HEL DEL.

Det fina är att men inte behöver bli kvitt dem, men däremot hindra dem från att göra oss mindre glada.

Våra tankar och inutin är ju något som vi alltid har med oss.

När man låter ljus genomsyra och belysa  de negativa tankarna - och när man inser att man faktiskt inte BEHÖVER tro på dem, så känns det ganska befriande.
Det tar bort mycket av dess kraft att påverka vårt mående negativt.

I morse var jag inte direkt väldigt mycket imponerad av varken vädret eller de första timmarna efter uppvaknandet. 
Det var regn och det var regnblandad snö och varje gång jag gick ut, så muttrade jag.
Dessutom var det totalstopp i rören hemma så jag fick leka rörmokare en stund.
Det gick inte bra på en enda fläck, kan man säga.
Och till slut stod jag och var täckt av ganska otäckt vatten. Dyngsur med andra ord.
Inte bara en gång utan flera stycken.

Den upplevelsen adderade inte riktigt mina känslor av lycka om man säger så..
Något hände  när jag levde, svor och frös som värst.
Och plötsligt började resten av dagen också te sig ganska rysligt trist.
Redan innan jag ens hade upplevt den.

Går man in med den inställningen så blir ju knappast resten av dagen så speciellt kul alltså..
Så det blev den inte heller.
Fram tills någon gång på kvällen.
För då insåg jag att mitt val som jag stått fast vid sedan morgonen; att denna måndag nog skulle bli helt jättetråkig nog borde justeras lite.

I tanken till att börja med.

Slutkontentan, vad kan det vara?

Tro inte på allt du talar om för dig själv?
Ja, ibland i alla fall. .

För Ibland så är det så.
Vi ställer liksom till det för oss själva då och då redan när vi tänker.

För det man tänker, kreerar man.
Och det skickar man iväg som osynliga vågor till sin omgivning.
Så då är det väl lika så bra att skicka iväg lite annat som kommer tillbaka
Ibland är det ju bara lite oturligt att man inte kommer på sådana aha-upplevelser förrän på kvällen;)


Kram!

Leona Lewis – Happy

Tänkvärd text. Tycker jag.



Desain Rumah real estate design collection
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 kommentarer:

Bokmalen sa...

Så sant, så sant!! Jadu, det där behövde jag få höra. Är inne i en liten "dipp" i tankevärden just nu så jag behövde den här påminnelsen om att börja "tänka om" å tänka possitivt!
Tack!!
Men, det där med uschelvattnet lät ju inge trevligt alls...
Kramen, Maria

Gocka sa...

En usel måndag, it was. Kan bara hålla med. Men det kommer ju också nya dagar. Det är tur. En tisdag kan vara bättre. Men får ju hoppas i alla fall. Visst förändrar inställningen och tankesättet mycket. Men en del dagar är tråkigare än andra. Och med fel tankesätt kan det sänka en.

Ser en i närheten snart gå i total sank. Då undrar jag vad det är som ändrat min inställning egentligen. Jag vet faktiskt inte. För även om just den här måndagen varit uslare än många på länge så får den mig inte att helt tappa greppet. Tidigare hade den mycket väl kunnat göra det.


Kram!

Miss 80's sa...

Så klokt, så klokt. Visst handlar mycket om inställningen. Bra att du påminner, för påminnas det behöver man. ;-)

Stor kram till dig!

imse sa...

Jag bestämmer mig varje år för att november är en hemsk månad. Och så blir det. Fast det är dumt tänkt. Skulle verkligen behöva ändra det tänkeriet.

Kram

Pia sa...

Du skriver alltid så kloka saker.. Men varför är det så himla svårt att tänka RÄTT?!

Jag antar att du läst Munken som sålde sin Ferrari.. DEN gillade jag!! Väldigt mycket! :o)

Skicka en kommentar